Identity Construction with regard to Gender in Role-Playing Games: The Case of Dungeons & Dragons Online & War of Warcraft.

Student Name/Tên Sinh Viên

Đặng Nguyễn Song Ngọc


“In the social jungle of human existence, there is no feeling of being alive without a sense of identity.” (Erik Erikson) Identity, therefore, has always been a matter of complexity, and the rise of Role-playing games (RPGs) – as one Asian popular culture – has provided us with a novel lens to investigate this subject. This paper studies the identity construction of players with regard to gender in two renowned RPGs – Dungeons & Dragons and War of Warcraft – through the conceptual frameworks of Butler’s gender performativity, Gramsci’s (counter-)hegemony, and Foucault’s power and resistance. Whilst it can be argued that RPG players, through certain freedom of character/avatar creation, can perform their gender in a fluid and subversive manner, such performances may inadvertently uphold the prevailing gender norms inherent in game design and culture. The project will also discuss motivations behind gender-swapping or alternative selves, as well as proposed solutions and further research for this matter of RPG identities. 

Bản thể của mỗi cá nhân giữa khu rừng nhân loại, tự cổ chí kim, luôn là một vấn đề phức tạp. Sự phát triển của các Trò chơi Nhập vai (Role-playing games – RPGs) ở châu Á đã cho xã hội một lăng kính mới để soi chiếu và đánh giá lại vấn đề này. Bài viết của tôi sẽ tập trung nghiên cứu cách mà người chơi của 2 game nhập vai nổi tiếng – Dungeons & Dragons và War of Warcraft – xây dựng bản thể của họ liên quan đến giới tính thông qua các khái niệm về “Trình diễn giới” (Gender Performativity) của Butler, “(Phản) bá quyền” (Counter-/Hegemony) của Gramsci, và “Quyền lực và Kháng cự” (Power and Resistance) của Foucault. Dù có thể lập luận rằng những người tham gia các Trò chơi Nhập vai, thông qua tính năng tạo nhân vật hoặc ảnh đại diện, có thể trình diễn giới tính của họ một cách linh hoạt, nhưng điều này cũng vô tình củng cố các định kiến giới vốn tồn tại trong thiết kế nhân vật và văn hóa nhập vai. Mặt khác, dự án của tôi sẽ thảo luận về động cơ đằng sau việc hoán đổi giới tính hoặc định danh thay thế, cũng như đề xuất các giải pháp và nghiên cứu sâu hơn về vấn đề bản thể trong các game nhập vai này. 

Read More

By RMIT Vietnam 08 May, 2024
Professional Communication | ECO MASQUERADE
By RMIT Vietnam 23 Apr, 2024
Professional Communication | EVALUATING THE RELEVANCE OF MODERNITY IN THE CONTEMPORARY BANGLADESH
By RMIT Vietnam 23 Apr, 2024
Professional Communication | The Relevance of Modernity and its impact on achieving SDG #10
By RMIT Vietnam 23 Apr, 2024
Professional Communication | White Paper: The Portrayal of Sexual Minorities in Japanese News Media
Show More
Share by: